Pressemeddelelse: Nu over 6 mia. kr. i BankInvests ejendomsfond

Alternative investeringer

Ved den netop afsluttede aktietegning i BI Erhvervsejendomme A/S blev der tegnet aktier for 936 mio. kr. Det er den fjerde kapitalforhøjelse siden introduktionen i 2018, og dermed har formuen i Danmarks næststørste børsnoterede ejendomsselskab passeret 6,3 mia. kr.

Andrea Panzieri, investeringsdirektør i BankInvest, betegner resultatet som meget tilfredsstillende og forklarer interessen med, at de rekordlave renter skærper private investorers appetit på alternative investeringsprodukter, der tilbyder et fornuftigt afkast med middel risiko.

”Normalt er ejendomsinvesteringer forbeholdt pensionskasser og kapitalfonde, men gennem BI Erhvervsejendomme har vi ompakket investeringen til mindre andele, så private investorer kan være med.”

Godt gennem krisen

Porteføljen i BI Erhvervsejendomme A/S, der forvaltes af PFA, består helt overvejende af velbeliggende kontorejendomme i København og større jyske byer. Porteføljen har klaret krisen med minimale tab, og efterspørgslen på kvadratmeter vil næppe ændre sig, når tingene normaliseres, vurderer ejendomsdirektør Michael Bruhn, PFA.

”Vi ser to modsatrettede effekter. Den ene er, at flere vil arbejde hjemme, og det kalder på mindre kontorplads. Den anden er, at folk enten ikke vil eller ikke må sidde lige så tæt som før. Det kalder på mere plads. Så kontorerne skal kunne noget andet end før. De skal være mere fleksibelt indrettede med videorum, projektrum og andet. Vi vil også se flere flerbrugerhuse med forskellige faciliteter som lejerne kan dele”, siger Michael Bruhn.

De nye aktier er solgt til et bredt segment af kunder fordelt på private banking-kunder, pensionsordninger, frie midler og porteføljepleje-aftaler. Ejendomsproduktet er bedst egnet til investorer med en investeringshorisont på mindst fire år.

Dato: 25. januar 2021 / Opdateret: 26. januar 2021