Markant profil til BankInvest: Stefan Ingildsen

Nyt fra BankInvest

Tidligere finansdirektør og porteføljeforvalter forstærker BankInvests forvalterteam bag danske aktier. Stefan Ingildsen, 49 år, tidligere finansdirektør i William Demant og tyske Ottobock Healthcare, tiltræder 1. januar 2019 som ny seniorporteføljeforvalter i BankInvest og bliver en del af forvalterteamet bag de danske aktieporteføljer, som har en formue på ca. 10 mia. kr.

Det er lykkedes BankInvest at rekruttere en markant profil til det danske forvalterteam bag de danske aktieporteføljer. Disse porteføljer med en samlet formue på ca. 10 mia. kr. forvaltes for både private investorer gennem BankInvests distributionsnetværk af pengeinstitutter og en række institutionelle kunder.

”Stefan Ingildsen kommer med en unik kombination af kompetencer, som vil styrke BankInvests team på danske aktier. Ud over erfaring med porteføljeforvaltning og aktieanalyse, har Stefan i en årrække været finansdirektør i først børsnoterede William Demant og siden den tyske healthcare-koncern Ottobock. Stefans erfaring med topledelse af både børsnoterede og børsmodne selskaber vil komplettere de styrker, som BankInvests team på Danske Aktier har i forvejen”, siger Andrea Panzieri, investeringsdirektør i BankInvest.

Stefan Ingildsen har gennem 20 år beskæftiget sig med danske og globale aktier. Både i Danmark og internationalt. Han har været porteføljeforvalter i Lønmodtagernes Dyrtidspension (LD), aktieanalytiker i Enskilda Securities i London og København samt tidligere seniorporteføljeforvalter i BankInvest.

Fra 2005 til 2015 var Stefan Ingildsen ansat i den børsnoterede høreapparatkoncern William Demant Holding. Først som chef for investorrelationer. De sidste fem år var han sideordnet økonomidirektør med ansvar for finans, legal og investorrelationer og med i koncernledelsen. William Demant-aktien var på det tidspunkt dækket af 25-30 aktieanalytikere, og Stefan Ingildsen nåede at deltage i flere end 2.000 investormøder.

Stefan Ingildsen blev i øvrigt i 2015 kåret som Danmarks bedste CFO i Thomson Extel European Survey foran finansdirektørerne i Novo Nordisk og A. P. Møller Mærsk (nr. 4 i 2014).

Fra 2016 til 2018 var Stefan Ingildsen finansdirektør i den tyske medico-koncern Ottobock Healthcare med ansvar for finans, IT og jura og med i koncernledelsen. Stefan Ingildsen var ansat til bl.a. at forberede en børsnotering af den tyske milliardkoncern, men noteringen blev udskudt, da kapitalfonden EQT i sommeren 2017 købte en aktiepost på 20 % i Ottobock.

Som følge af de udskudte børsplaner, og da hovedsædet ikke blev flyttet til Berlin som oprindeligt planlagt, valgte Stefan Ingildsen at sige op i slutningen af 2017. Det var ikke mindst af hensyn til familien, da pendleriet mellem boligen i København og det tyske hovedsæde i den sydlige del af Niedersachsen blev for belastende. Kontrakten med Ottobock Healthcare udløber i november 2018.

Jobbet som seniorporteføljeforvalter i BankInvest er et velovervejet sporskifte. Stefan Ingildsen ser det som en unik mulighed for at kombinere sin viden om finans/ledelse/corporate governance med kapitalforvaltning og aktieudvælgelse (”stockpicking”) af både børsnoterede selskaber og selskaber på vej ind på fondsbørsen.

”Jeg vil bl.a. kunne bringe min viden om, hvad det er for ledelsesmæssige kompetencer, som kræves af børsnoterede selskaber, med til bordet, når vi kigger på forskellige investeringsmuligheder. På den måde håber jeg, at jeg kan være med til at fastholde og udvikle den flotte performance, som BankInvests danske aktieporteføljer har leveret. Forhåbentligt kan dette medvirke til at tiltrække nye institutionelle kunder”, siger Stefan Ingildsen.

”Jeg er meget tilfreds med at få Stefan Ingildsen ombord. Ud over at han er skarp på aktieanalyse og stockpicking, vil han med sin ledelsesmæssige baggrund styrke vores team. Vi har netop meget fokus på ledelsen i de børsnoterede selskaber, og det gælder ikke mindst i fx danske Small Cap-selskaber”, siger Niels Andersen, seniorporteføljeforvalter for BankInvests porteføljer med danske Large Cap og Small Cap-aktier

Niels Andersen og Stefan Ingildsen kender hinanden fagligt gennem flere år. Årsagen til at de nu ønsker at arbejde sammen i BankInvest er en gensidig høj faglig respekt og en god kemi, der betyder, at Stefan Ingildsen vil passe godt ind i teamet, som også tæller assistentporteføljeforvalter Kitty Grøn.

Dato: 27. september 2019
Produkter: