BankInvest lancerer fuldt bæredygtige klimafonde

Bæredygtighed

Klimainvesteringer er omdrejningspunktet i de nye artikel 9-investeringsfonde, som BankInvest lancerer i dag.

Aktiefonden Bæredygtige Klimaaktier investerer udelukkende i virksomheder, der leverer klimapositive løsninger, som fx vindkraft, elbiler, solceller og husisolering. Obligationsfonden Bæredygtige Klimaobligationer får samme investeringsunivers. Her vil over halvdelen af formuen endvidere blive investeret i de særlige grønne obligationer.

”De to nye fonde investerer i selskaber, der leverer løsninger på klimaudfordringerne. Det er et eksplosivt voksende segment, der støtter sig på globale klimaaftaler. Vi vil gerne give danskerne mulighed for at investere 100 % målrettet i lige præcis de virksomheder, der udvikler teknologi til gavn for klimaet”, siger CEO Lars Bo Bertram.

Klimaet optager alle

Det målrettede bæredygtige fokus på grøn omstilling er samtidig valgt, fordi det optager alle. I dag mere end nogensinde, forklarer Lars Bo Bertram.

”Næsten al opmærksomhed samler sig om klimaet, og det er ikke blevet mindre efter Putins invasion af Ukraine. Den medfølgende energikrise har udstillet Vesteuropas afhængighed af russisk gas - og fossile brændsler i det hele taget - og har sat yderligere skub i efterspørgslen på vedvarende energiløsninger”.

De to nye klimafonde supplerer BankInvests øvrige udbud af investeringsfonde, der tæller blandt andet to globale delvist bæredygtige aktie- og obligationsfonde samt et bredt udbud af fonde med geografisk og temamæssigt fokus.

Svanemærket

Bæredygtige Klimaaktier og Bæredygtige Klimaobligationer opfylder Svanemærkets skærpede generation 2-krav.

De nye klimafonde lanceres begge som henholdsvis udbyttebetalende og akkumulerende, og forventes optaget til handel på Nasdaq Copenhagen A/S den 24. marts 2023.

Læs mere om de Bæredygtige Klimafonde her

Dato: 7. marts 2023