Accept af cookies fra BankInvest.dk

BankInvest bruger cookies til at indsamle oplysninger om dit besøg på vores hjemmeside. Vi bruger alene oplysningerne til at afvikle driften af hjemmesiden og til at udarbejde statistik. Du kan altid slette cookies fra BankInvest.dk igen.
Læs mere om cookies på BankInvest.dk

Lille mærkevare-koncern stormer frem i USA

10.04.2017

Mærkevare-koncernen Newell Brands stormer frem på det amerikanske consumer marked takket være sidste års fusion med konkurrenten Jarden. Selskabet sælger alt fra baby-joggere, alarmer over kuglepenne og fiskegrej til køkkenudstyr – helt i tråd med en meget målrettet strategi, forklarer Kasper Brix-Andersen, chefporteføljeforvalter i BankInvest.

Listen over selskaber i BankInvest-afdelingen Globalt Forbrug tæller kendte navne som Amazon, Unilever og Nike. Færre har hørt om amerikanske Newell Brands, som ligger i porteføljen både hos Globalt Forbrug og den brede aktieafdeling Basis Globale Aktier med solide andele og betydelig overvægt i forhold til selskabets størrelse. Og det er der flere gode grunde til, forklarer chefporteføljeforvalter for Globalt Forbrug Kasper Brix-Andersen:

"Newell er et yderst veldrevet selskab med en dygtig ledelse og en klar forretningsmodel - nemlig at drive profitabel vækst ved at udnytte de skalafordele, som de har opnået i meget fragmenteret marked."

500 Kasper Brix Andersen 2
Kasper Brix-Andersen, Chefporteføljeforvalter for BankInvest Globalt Forbrug


Vidt forgrenet koncern
Ved første øjekast ligner Newell Brands en rodebutik med underliggende virksomheder, der sælger alt fra baby-joggere og alarmer over kuglepenne og fiskegrej til køkkenudstyr. I realiteten er der tale om markedsledende positioner inden for hver kategori, selv om der på papiret er tale om meget forskellige varer.

"De seneste år har Newell Brands opbygget en struktur, som gør dem i stand til at drive alle disse mange enheder effektivt, så de får maksimalt potentiale ud af hvert eneste brand. Newell Brands konkurrerer systematisk i kategorier, som er meget fragmenterede og hvor de tre mest sælgende brands kun har en markedsandel på under 40%. Newell Brands har typisk 15 % af markedet i de kategorier, som de stiller op i og vi forventer dette vil stige over tid. Så deres brands er altså et af de absolut bedst kendte i hver kategori", forklarer Kasper Brix-Andersen.


God plads
De fragmenterede markeder gør, at der er god plads at boltre sig på for en velorganiseret spiller som Newell Brands med en klar strategi for vækst og et effektivt produktions-setup.

"Sammenligner man Newells kategorier med Fast Moving Consumer Good-selskaber (der markedsfører fx sodavand, toiletartikler og forarbejdede levnedsmidler) i USA, så udgør top 3 hos FMCG-selskaberne typisk omkring 75% af markedet. Så i forhold til dem har Newell masser af potentiale for vækst og konsolidering. Samtidig kan Newell opnå væksten billigere end FMCG, da de selv med et relativt behersket marketingbudget kan opnå meget højere ”share of voice” end FMCG selskaber kan, selvom FMCG selskaberne bruger en langt større andel af deres omsætning på markedsføring."

Chefen for det hele har siden 2011 heddet Michael B. Polk, en tidligere Unilever-direktør, der for nogle uger siden kunne fremlægge et 2016-regnskab med en fremgang i nettoomsætningen fra 5,9 til 13,3 mia. dollars (ca. 93 mia. kr.), båret frem af fusionen med Jarden.

Sidste år købte Newell konkurrenten således Jarden for 15 milliarder dollars (ca. 105 mia. kr.). Fusionen rummer store synergi-potentialer, da de to virksomheder minder meget om hinanden, og derfor basalt set kan drives på Newells eksisterende platform. Newell har tidligere været igennem en lignende re-organisering, så den integrationsmæssige risiko ved fusionen er beskeden, vurderer brancheeksperter.

Det kommende års øvelse for Newell bliver at fordøje Jarden og høste syngergieffekterne på op mod én milliard dollar på årsbasis. En øvelse, som den effektivt drevne virksomhed vurderes at have gode chancer for at lykkes med.


Figur: Newell Brands' aktiekurs set over de seneste 5 år. Klik for større diagram.

 

Af Kenneth Kragh Hansen, Point Communications

 

Opdateret: 10.04.2017

Noget for enhver smag

Newell Brands flyttede sidste år hovedsædet fra Atlanta, Georgia, til Hoboken i New Jersey, New York. Selskabet er noteret på New York Stock Exchange og ejer flere hundrede brands, som er velkendte for amerikanske kunder.

De største brands er:
Paper Mate®, Sharpie®, Dymo®, EXPO®, Parker®, Elmer's®, Coleman®, Jostens®, Marmot®, Rawlings®, Oster®, Sunbeam®, FoodSaver®, Mr. Coffee®, Rubbermaid Commercial Products®, Graco®, Baby Jogger®, NUK®, Calphalon®, Rubbermaid®, Contigo®, First Alert®, Waddington og Yankee Candle®.

(Klik for større billede)